Det där med att nolla

Inom LCHF-världen är tydliga definitioner något som saknas. Vad betyder egentligen Low Carb High Fat? Hur lite är ”Low Carb”? 10 E%? 30E%? Hur mycket är ”High Fat”? Jag vet att LCHF-magasinet gick ut med en ”officiell” förklaring över vad som var LCHF, liberal LCHF och strikt LCHF. Nu kommer jag inte ihåg värdena i huvudet och de är rätt irrelevanta för detta. Min poäng är att det inte finns någon officiell definition av LCHF eftersom vi som är (någorlunda) insatta i hur våra kroppars metabolism fungerar vet att alla våra kroppar är unika. De fungerar på samma sätt men reagerar olika på vad vi äter. Vissa klarar av att äta stora mängder kolhydrater utan att det påverkar hälsa och vikt. Andra (som jag) mår absolut bäst av att äta minimalt med kolhydrater.

När jag pratar om att ”nolla”, menar jag att jag äter så få kolhydrater jag kan. Jag är inte nitiskt – bara nästan. För mig är allt under fem gram kolhydrater per dag en bra nivå. Då mår jag toppen, jag tappar vikt och känner mig full av energi. Äter jag mellan 20-40 gram kolhydrater är jag vikt-stabil. Men risken är större att mitt sötsug triggas igång. Förvisso mår jag bra, men inte så bra som när jag ligger lägre. Äter jag mer än 40 gram kolhydrater en längre tid så går jag upp i vikt.

Under 20 gram kolhydrater per dag så går jag ner i vikt. Det konstiga är att jag mår inte riktigt bra förrän jag ligger runt max fem gram per dag. Eftersom mitt mål fortfarande är att må så bra som möjligt är vikten på vågen underordnad. Ville jag ”bara” gå ner i vikt kunde jag gott vara lite mer liberal än jag är just nu och ändå tappa kilon. Men har man hittat ett recept för att må toppen, varför då nöja sig med bra eller okej? Jag är väldigt osvensk när det kommer till min hälsa. Jag vill må så bra jag bara kan.

Det finns en annan bra sak med att utesluta allt och bara äta kött och fett och det är att jag kan i ett senare skede sakta introducera livsmedel för att se hur jag mår och reagerar på dom. Som jag skrivit tidigare misstänker jag att jag är laktos-känslig, men inte intolerant. Jag skulle t.ex kunna prova att lägga till ost i min kost för att se om det går bra. Sedan gå tillbaka till ruta ett för att sedan testa grädde och så vidare. Men för att genomföra dessa tester måste man hitta en stabil normal-nivå där jag vet att jag mår så bra jag kan och som jag hela tiden kan falla tillbaka till.

Denna insikt saknade jag förut. Visst provade jag att ”nolla” en kort period. Men det var kanske en vecka eller två. Nu förstår jag att kroppen behöver betydligt mer tid på sig för att bli stabil. Hur länge detta är har jag dock ingen aning om. Min plan är att följa min nuvarande kost tills dess att jag känner mig redo att experimentera. Då ska det inte ske för att jag är sugen på mer kolhydrater utan när jag är som minst sugen.

Hur som haver, jag ska börja mäta mig igen. Måttband är bra. Eller i alla fall bättre än en våg.

Dagens matintag:

Fett: 136 g
Protein: 74 g
Kolhydrater: 5 g
Kcal: 1538

Publicerat på 23 juli, 2012, i LCHF och märkt , , , , . Bokmärk permalänken. 1 kommentar.

  1. Öka på fettmängden är mitt förslag.
    Protein 0,8 g/ kg kroppsvikt. Väger du 80 kg * 0,8 = 64 g protein/ dag. Äter du 5 g kolhydrater ger det tillsammans 69 g (protein + kolhydrater). Det ska du multiplicera med minst 3. Då får du rätt fettmängd, Optimal ketos och viktnedgång. I detta fall ät minst 210 g fett per dag.

Lämna en kommentar